25 March 2010

BAHAS TITAH DIRAJA (2)

UCAPAN BAHAS TITAH DIRAJA (2)
ZULKIFLI BIN NOORDIN
AHLI PARLIMEN KULIM BANDAR BHARU
MESYUARAT PERTAMA PENGGAL KETIGA PARLIMEN KE 12 2010


ISU 16.09.2008

Dato’ YDP, dalam blog saya baru-baru ini, saya menyatakan akan berlaku satu kejutan dalam sidang Parlimen kali ini. Tapi saya langsung tidak maksudkan apa yang didedahkan oleh YB Bayan Baru. Saya sendiri agak terkejut dengan pendedahan olah beliau dalam isu 16.09.2008. Saya tidak hairan kalau rakan-rakan saya daripada PKR marah dengan pendedahan ini.

Tetapi yang saya hairan mengapa rakan-rakan saya tidak pula marah dengan kenyataan daripada YB Bukit Gelugor terhadap YB Permatang Pauh dalam isu 16.09.2008 yang ternyata lebih keras. Rakan saya YB Wangsa Maju sudah tentu lebih arif, kerana beliau memuat-turunkan kenyataan keras YB Bukit Gelugor didalam laman webnya yang disiarkan tak sampai 2 minggu lepas pada 07.03.2010. YB Bukit Gelugor telah dilapur membuat kenyataan pada berkenaan isu 16.09 ini pada 08.02.2009 saperti berikut:

(Saya pohon izin Dato’ YDP untuk membaca sebahagian daripada lapuran tersebut dalam bahasa asal)

DAP national chairman Karpal Singh said, Pakatan Rakyat de facto leader Datuk Seri Anwar Ibrahim should step down for causing trouble in the coalition.
“The Bukit Gelugor MP is blaming Anwar for “creating trouble,” and said that the former deputy prime minister “needed to repent without further betraying the people and their trust.” He said Pakatan Rakyat needed another leader, a good leader, and lashed out at PKR and DAP leaders who had fallen sway to Anwar’s rhetoric in supporting crossovers of elected representatives.
“I can’t fight the DAP cause alone. What I am saying is the truth, and eventually the truth prevails. I have said before that DAP should seriously consider getting out of the coalition and I repeat my stand once again today
".


Saya baca terjemahannya dengan izin Dato’ YDP:

Pengerusi Kebangsaan Parti DAP YB Karpal Singh menyatakan Ketua Umum Pakatan Rakyat Dato' Seri Anwar Ibrahim wajib meletak jawatan kerana menganggu gugat kedudukan gabungan Pakatan Rakyat.

Ahli Parlimen Bukit Gelugor tersebut menyalahkan Anwar kerana menimbulkan kekacauan, dan menyatakan bahawa bekas TPM tersebut perlu "bertaubat dan tidak terus mengkhianati rakyat dan keyakinan mereka". Beliau berkata Pakatan Rakyat memerlukan seorang lagi pemimpin, pemimpin yang baik, dan beliau menyelar kepimpinan PKR dan DAP kerana terpedaya dengan retorik Anwar yang menyokong wakil rakyat melompat parti.

"Saya tidak boleh membawa perjuangan DAP berseorangan. Apa yang saya katakan adalah perkara yang benar, dan kebenaran pasti akan menang. Saya pernah menyatakan sebelum ini bahawa DAP perlu mengkaji dengan serius untuk keluar daripada Pakatan ini dan saya ulangi kembali pendirian saya hari ini".

Jadi pada pandangan saya, rakan-rakan saya dari PKR sepatutnya menyelar YB Bukit Gelugor, kerana kalau nak dibanding dengan kenyataan YB Bayan Baru, kenyataan YB Bukit Gelugor lebih keras terhadap YB Permatang Pauh. Hingga menyebabkan YB Wangsa Maju mendesak YB Bkt Gelugor meminta maaf! Dan sehingga kini, tiada sebarang tindakan disiplin dikenakan terhadap YB Bukit Gelugor!

Dan kita tidak lupa, bahawa YB Bukit Gelugor ini jugalah yang membuat kenyataan, “you want Islam, over my dead body” (dengan izin). “Kalau kamu mahu Islam, langkah mayat saya dulu”. Tapi mungkin juga YB Bukit Gelugor sekarang sudah faham dan boleh terima Islam kot!!

****************************************************************

*Nota: ini adalah Bahagian(2) daripada 6 bahagian ucapan yang saya sampaikan dalam Bahas Titah DiRaja yang disampaikan di dalam Dewan Rakyat pada hari Rabu 09 Rab’ul Akhir 1431 / 24 Mac 2010. Bahagian dimana berlaku pencelahan atau lain-lain insiden yang direkod didalam Hansard tidak saya siarkan. Untuk butiran penuh, sila lihat Hansard Parlimen di laman web www.parlimen.gov.my

4 comments:

Unknown said...

Yupp, saya ingat lagi kes Karpal Singh memprovokasi dengan statement "If you want Islam, over my dead body". Itulah, saya hairan mcm mana PAS&PKR boleh sekerongkolan dengan DAP...

Semoga YB menjalankan tugas dengan penuh kesabaran.

"We only answer to Allah..."(statement YB yg akan saya selalu pegang sebagai prinsip hidup saya.Terima Kasih)

Zakir said...

Antara TANDA2 KIAMAT KECIL berdasarkan hadis (CnP from email message sent to me from a close friend)
--------------------------------------------

Penaklukan Baitulmuqaddis. Dari Auf b. Malik r.a. katanya, Rasulullah s.a.w
telah bersabda: "Aku menghitung enam perkara menjelang hari kiamat.
"Baginda menyebutkan salah satu di antaranya, iaitu penaklukan
Baitulmuqaddis."
- Sahih Bukhari

Zina bermaharajalela."Dan tinggallah manusia2 yang buruk, yang seenaknya
melakukan persetubuhan seperti himar (keldai). Maka pada zaman mereka
inilah kiamat akan datang."
- Sahih Muslim

Bermaharajalela alat muzik. "Pada akhir zaman akan terjadi tanah
runtuh,rusuhan dan perubahan muka. Adayang bertanya kepada Rasulullah;
"Wahai Rasulullah bila hal ini terjadi?" Baginda menjawab; "Apabila telah
bermaharajalela bunyian (muzik) dan penyanyi2 wanita"
-Ibnu Majah

Menghias masjid dan membanggakannya. "Di antara tanda2 telah dekatnya
kiamat ialah manusia bermegahan dalam mendirikan masjid"
- Riwayat Nasai.

Munculnya kekejian, memutuskan kerabat dan hubungan dengan tetangga tidak
baik. "Tidak akan datang kiamat sehingga banyak perbuatan dan perkataan
keji,memutuskan hubungan silaturahim dan sikap yang buruk dalam tetangga."
- Riwayat Ahmad dan Hakim.

Ramai orang soleh meninggal dunia. "Tidak akan datang hari kiamat sehingga
Allah mengambil orang2 yang baik dan ahli agama di muka bumi, maka tiada
yang tinggal padanya kecuali orang2 yang hina dan buruk yang tidak
mengetahui yang makruf dan tidak mengingkari kemungkaran"
- Riwayat Ahmad

Orang yang hina mendapat kedudukan terhormat. "Di antara tanda semakin
dekatnya kiamat ialah dunia akan dikuasai oleh Luka' bin Luka' (orang
yang bodoh dan hina). Maka orang yang paling baik ketika itu ialah orang
yang beriman yang diapit oleh dua orang mulia"
- Riwayat Thabrani

Mengucapkan salam kepada orang yang dikenalnya sahaja."Sesungguhnya di
antara tanda2 telah dekatnya hari kiamat
ialah manusia tidak mahu mengucapkan salam kepada orang lain kecuali yangdikenalnya saja."- Riwayat Ahmad

Banyak wanita yang berpakaian tetapi hakikatnya telanjang. Diriwayatkan
dari Abu Hurairah r.a. "Di antara tanda2 telah hari kiamat ialah akan
muncul pakaian2 wanita dan apabila mereka memakainya keadaannya seperti
telanjang".

Bulan sabit kelihatan besar. "Di antara tanda2 telah dekatnya hari kiamat
ialah menggelembung (membesarnya) bulan sabit."
- Riwayat Thabrani

Banyak dusta dan tidak tepat dalam menyampaikan berita. "Pada akhir zaman
akan muncul pembohong2 besar yang datang kepadamu dengan membawa berita2
yang belum pernah kamu dengar dan belum pernah didengar oleh bapa2 kamu
sebelumnya, kerana itu jauhkanlah dirimu dari mereka agar mereka tidak
menyesatkanmu dan memfitnahmu"
- Sahih Muslim

Banyak saksi palsu dan menyimpan kesaksian yang benar."Sesungguhnya sebelum
datang nya hari kiamat akan banyak
kesaksian palsu dan disembunyikan kesaksian yang benar."
- Riwayat Ahmad

Negara Arab menjadi padang rumput dan sungai. "Tidak akan datang hari
kiamat sehingga negeri Arab kembali menjadi padang rumput dan sungai2"
- Sahih Muslim

zakwan said...

Yeah, I remember that statement
What do you expect from a kafir with a shallow understanding of Islam?

"You want Islam?Over my dead body"

Now it seems to me, Yang Berlompat Zul,you're saying this
"You want Najib and Rosmah?Over my dead body"
Now, don't worry, Yang Berlompat
We'll step hard alright
Until you're nothing but minced meat

Now,I suggest that when you meet Najib, request him to make an appearance in court and testify to clear his name
That way, he'll at least gain some credibility among the rakyat

Hilmi Bin Ahmad @ Ayub said...

Jika benar saudara ingin memperjuangkan Islam Syumul, berilah teguran kepada Isteri PM untuk menutup Aurat dgn betul.jangan terlalu hendak mengampu sahaja setelah jadi ahli politik terbuang...Laungkan suara lantang saudara supaya kerajaan 1 Malaysia menutup seluruh pusat2 maksiat di negara kita kerana tempat2 sebegitu lebih merosakkan orang2 islam! jangan hanya lantang untuk mengaibkan parti yg saudara sendiri pernah berada di dalamnya dahulu! Tindakan saudara sendiri telah mendatangkan rasa sangsi dan meluat yang teramat sangat di kalangan masyarakat!