23 October 2010

FITNAH DARI TIMUR TENGAH


(Dr. Fathul Bari mengetuai 40 ulama' muda menyertai UMNO menyerahkan borang keahlian kepada YAB Perdana Menteri disaksikan oleh YAB TPM)

Salam 2 all.

Saya menerima beberapa email dan sms daripada beberapa sahabat yang berada di Timur Tengah hari ini yang menyampaikan berita dua tiga ekor Pak Jangoat yang sedang melawat negara Arab membawa cerita fitnah dalam ceramah disana mendakwa saya telah cuba membawa rakan saya Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin menyertai UMNO.

Salah satu email tersebut berbunyi "Pak Jangoat itu menceritakan bagaimana ramainya ejen UMNO berjumpa dengan Dr. Asri untuk menjemput beliau menyertai UMNO. Sampai Bukit Aman pun ada. Antara yang paling awal berjumpa Dr. Asri ialah Zul Noordin". Dan banyak lagilah fitnah dan cerita karut yang dibawa oleh Pak Jangoat-Pak Jangoat ni.

Saya telah menghantar mesej kepada Pak Jangoat-Pak Jangoat tersebut meminta kasahihan berita itu namun mereka tidak memberi sebarang respon, mungkin takut fitnah dan pembohongan mereka terbongkar. Lalu saya hubungi beberapa sahabat yang menghadiri majlis teresbut dan mereka mengakui mendengar sendiri kenyataan Pak Jangoat tersebut! Sampai ada yang siap bersumpah mengakui kebenaran berita itu!!

Oleh itu saya tiada pilihan selain menjawab fitnah dan pembohongan Pak Jangoat ini secara terbuka. Saya sebenarnya bukan jenis suka nak melayan fitnah dan pembohongan saperti ini, ngabih boreh je kata orang Nogori. Buang ayaq lioq kata orang Kedah. Wasting time kata awe Kelate! Tetapi kerana ini membabitkan silaturahim dan hubungan saya dengan rakan saya Dr. Asri, saya memilih untuk menjawabnya secara terbuka. Semoga ALLAH memberikan keampunan kepada saya atas salah silap dan kelemahan saya ini.

Pertama, jelas Pak Jangoat ni tidak pernah membaca pendirian saya yang telah disiarkan diblog ini, dan disiarkan secara meluas juga di akhbar-akhbar cetak dan siber termasuk MalaysiaKini, Malaysian Insider, Utusan Malaysia, Berita Harian, The Star, New Straits Times, dan di TV3, RTM dan lain-lain.

Saya dengan jelas menolak cadangan Dr. Asri untuk menyertai UMNO atau mana-mana parti politik termasuk PAS. Ini adalah kerana dengan kedudukan dan status beliau sebagai bekas Mufti yang diterima pelbagai lapisan masyarakat, adalah merugikan jika beliau menyertai mana-mana parti politik. Kalau beliau sertai UMNO, ahli dan penyokong PAS akan menolak beliau. Kalau beliau menyertai PAS, ahli dan penyokong UMNO akan mengenepikan beliau. Apatah lagi arus kuat diperingkat akar umbi yang memandang serong kepada Dr. Asri dengan label Wahabbi.

Malah beliau pernah ditangkap kerana mengajar tanpa tauliah oleh Jabatan Agama Islam Selangor. Dan beliau memang tidak diberi tauliah dan dilarang berceramah kerana label Wahabbi yang melekat didahi beliau. Malah semasa memegang jawatan Mufti Perlis pun ada pendudukPerlis yang membantah sikap beliau yang dikatakan terlalu ekstrem dalam fahaman Wahabi, sehingga pernah kain rentang dan sepanduk dipasang mengutuk Dr. Asri.

Oleh itu, saya berpendapat adalah tidak wajar Dr. Asri menyertai mana-mana parti politik. Apatah lagi jika dilihat senario politik hari ini dimana didepan mata kita, ulama' dan agamawan pun boleh terbalik. Terpaksa berkompromi dan memberi diskaun sana sini. Sehingga sanggup meninggalkan perjuangan mendirikan daulah Islamiyah dan melaksanakan syariat Islam termasuk hudud, qisas dan ta'zir. Nama ALLAH pun boleh dijual beli sebagai bahan komoditi politik murahan!

Pandangan ini telah saya nyatakan dengan jelas didalam blog saya ini. Sesiapa yang berminat bolehlah melayari semula tulisan tersebut.

Jadi apabila saya mendapat maklumat 40 orang lebih ulama' muda dijangka menyertai UMNO, saya lantas berjumpa sendiri dengan Dr. Asri. Pertemuan berlaku di Restoran Seri Pan Pacific Hotel, kerana itu tempat kegemaran Dr. Asri makan minum jika di Kuala Lumpurkerana beliau pun tinggal disebuah kondominium mewah bersebelahan Pan Pacific milik seorang pemimpin kanan UMNO. Memang disitulah tempat menginap Dr. Asri apabila berada di Kuala Lumpur. Pada saya tidak salah bagi Dr. Asri tinggal di kondo mewah milik pemimpin UMNO atau makan direstoran UMNO. Eh, tidor sebantal sekatil dengan DAP pun halal, takkan dok kondo orang UMNO haram kot?

Pada saya yang salah nya ialah jika beliau mahu menyertai UMNO. Apabila berjumpa, saya terkejut diberitahu bahawa beliau dan sahabatnya Dr. Fathul Bari Mat Jahaya (anak mantan Mufti Perlis) adalah antara perancang utama untuk 40 ulama' muda ini menyertai UMNO! Malahan malam pertemuan saya dengan Dr. Asri itu berlaku beberapa ketika sebelum pengumuman mereka menyertai UMNO diisytihar dihadapan PM di PWTC.

Lalu saya menegaskan kepada Dr. Asri bantahan saya untuk beliau menyertai UMNO. Dan saya berikan sebab-sebabnya saperti yang telah saya sebut.

Malahan saya tahu YAB PM tidak bersetuju mengenai cadangan Dr. Asri menyertai UMNO. Dan jawapan daripada YAB PM sangat jelas dan tegas, beliau bersetuju dengan pandangan saya bahawa adalah tidak wajar untuk Dr. Asri menyertai mana-mana parti politik samada UMNO, PAS atau alain-lain. Kata YAB PM, eloklah Dr. Asri saperti keadaan sekarang, tidak terikat dengan politik kepartian. Malahan YB Tun Dr. Mahathir, mentor Dr. Asr sendiri telah membuat kenyataan membantah Dr. Asri daripada menyertai UMNO atau mana-mana parti politik lain. Jadi konsensus pandangan masa itu ialah tidak bersetuju Dr. Asr menyertai UMNO, walaupun ada dikalangan pemimpin UMNO termasuk mentor Dr. Asri iaitu Dato' Seri Shahidan Kassim yang mahu beliau menyertai UMNO. Itu tidak salah, sebagaimana ramai pemimpin PAS dan PKR juga mahukan Dr. Asri menyertai PAS ataupun PKR.

Dan pada malam pertemuan itu, saya telah menyampaikan pandangan jelas dan tegas saya sindiri dan ramai pihhak lain termasuk YAB PM kepada Dr. Asri, eloklah jangan sertai mana-mana parti politik, samada UMNO ke, PAS ke atau lain-lain! Jangan libatkan diri dalam politik kepartian!

Itulah mesej jelas yang telah saya nyatakan kepada Dr. Asri malam itu. Malahan saya meminta beliau supaya jangan hadir pun majlis perisytiharan kemasukan ke UMNO oleh Dr. Fathul dan 40 rakan ulama' muda yang lain, kerana khuatir ianya akan membawa fitnah!

Dan pada malam itu kami berbincang panjang tentang beberapa perkara menyentuh tentang keadaan umat Islam, politik cacamerba orang Melayu, kelamkabutnya PAS-UMNO hari ini, dan Dr. Asri juga menceritakan beberapa perkara tentang Anwar yang saya sendiri pun tidak tahu, tetapi setelah diberitahu menguatkan keyakinan saya bahawa Anwar memang tidak layak menjadi pemimpin negara. Apa butiran yang kami bincang tidak perlu saya dedahkan, tetapi cukup memberikan saya kefahaman tentang watak dan pendirian sebenar Dr. Asri sendiri tentang beberapa perkara dan isu yang dihadapi, samada peribadi atau lain-lain.

Sebenarnya hubungan saya dengan Dr. Asri sudah lama, sejak beliau belum bergelar doktor pun. Masih lagi ustad biasa aje pun. Kami menjadi akrab semasa saya sibuk bergelut menangani isu murtad yang berlaku khususnya murtadnya Nor Aishah Bukhori tahun 1997. Ingin saya tegaskan memang ada pendirian dan pendapat Dr. Asri yang saya tidak setuju dan bantah, namun itu tidak bermakna persahabatan dan silaturrahim mesti diputuskan. Yang mana saya tidak bersetuju, saya akan nyatakan terus kepada beliau tanpa perlu saya nak dedahkan kepada umum kecuali jika perlu. Itu etika persahabatan dengan beliau yang saya pegang, kecuali kalau keadaan memerlukan saya sebut kepada umum barulah akan saya lakukan, itupun setelah berbincang dan berhubung dengan beliau.

Sebab itu kepada Pak Jangoat-Pak Jangoat yang sedang membuat lawatan ke Timur Tengah itu, janganlah cuba nak bawa fitnah dan pembohongan. Kalau rasa pungkok tu boleh tahan dibakar panas api neraka, maka teruskanlah. Tetapi kalau api mancis pun tak tahan, nasihat saya hentikanlah pembohongan dan fitnah itu. Dunia sekarang sudah kecil dan tanpa sempadan. Jangan ingat kita kelentong dan fitnah orang dihujung dunia orang sini tak tahu. Hanya dengan satu klik, seluruh dunia akan tahu. Takkanlah kerana nak cari glamer dan populariti duniawi, kita sanggup melakukan pembohongan dan penipuan. Takde kelas lah kalau macam tu Pak Jangoat oii!! Janganlah jadi macam budak ingusan tadika!!

Apapun yang kamu nak buat Pak Jangoat, bagi saya hubungan saya dengan Dr. Asri tetap baik, dan moga begitulah hendaknya dipelihara ALLAH. Saya tetap menghormati belaiu sebagai rakan dan ilmuan, walaupun banyak perkara dan pendirian beliau yang tidak saya setujui. Namun kalau ALLAH mentaqdirkan sebaliknya, saya pasti akan menerimanya dengan keredhaan insyallah. Yang baik itu datangnya dari ALLAH, yang tidak adalah kelemahan saya sendiri. Semoga ALLAH mengampuni saya atas kelemahan dan kesilapan saya.

Wassalam.

Zulkifli Bin Noordin
Sabtu
14 Zul Qaedah 1431
22 Okt 2010

No comments: